tisdag, maj 26, 2009

Rester av ett utdött format

Som sagt, det städas i maskinrummet just nu. Hittade det här i en liten blå låda.


Ett objektiv för 16mm-film. Vår projektor 1 är utrustad för just 16mm-film också, jag har filmbanan liggandes i en låda, men objektivet har jag inte riktigt vetat var det var. Förrän nu.

Men så gulligt det är. 20-60mm "zoom" har det också. Dock har jag ingen 16mm-film att prova med. Synd, för det har mig veterligen bara körts en enda gång, för över 11 år sedan.

Så här står jag med rester av ett utdött format, för det får väl tyvärr 16mm räknas som. För stort för amatörerna och hemmafilmernas älskade (och nu också helt utdöda) 8mm, och för litet för kommersiella filmer i större skala. Undervisningsfilmer för skolorna som var vanligt på 16mm förr är ju alltid på dvd nuförtiden. Och att det installerades 16mm över huvudtaget i mitt maskinrum var med tanke på skolornas filmer.

1 kommentar:

lm sa...

Helt utdött är det inte. Det är nästan alltid ett par 16 mm-filmer med på festivalen i Göteborg. Nu senast Vinsöngkrinöng, Besöka sin son och Hämta en cykel.