onsdag, januari 16, 2008

10 år

Så länge har jag nu jobbat som biografmaskinist. 10 hela år idag.

Fredagen den 16/1, 1998 spenderade jag kvällen i maskinrummet med Svensson, Svensson - Filmen. Idag, lustigt nog på exakt samma klockslag, körde jag American Gangster.

Vad har man åstadkommit på dessa år då?

Rent praktiskt har jag styrt upp presentationen av filmerna något. Före min tid kördes filmerna slut i projektorn utan vare sig att ridån drogs eller projektorn skiftade ur. Säger bara Ugh! I nuläget har jag nog maximerat komplexiteten i hur det går att programmera vår befintliga automation. Allt utom salongsbelysningen. Av någon märklig anledning är den fortfarande helt manuell (men snart blir det ändring på den punkten).

Har man gjort några misstag då? Oja! Värsta pinsamheten måste vara när en så gott som fullsatt salong ser på Saving Private Ryan och invasionen i Normande precis är igång. Jag får problem med den andra projektorn och filmen fastnar i en avtagningsarm. För att få loss den måste jag slå av strömmen till projektorn. Men tyvärr delar båda projektorerna - mig ovetandes - samma säkring och det säger bara *poff* och blir svart. Efter ett par sekunder så får jag igång filmen igen, och efteråt fick jag höra av en vän att någon lustigt nog uttalat sig med att "Oj, där sköt de nog maskinisten".

En av de mera udda minnena är att ha fått köra dagstagningar från Så vit som en snö för fotografen och några till ur produktionsteamet. Eftersom de dök upp samma dag som vi hade världspremiären av End of Days minns jag deras kommentar så tydligt. Att budgeten för enbart slutscenen i den filmen måste ha motsvarat hela deras produktionsbudget. Säger en hel del.

Annars har jag fått också fått fingra på en 35mm kopia av Ben-Hur. Oklart om det var en origialkopia från 1959 eller av senare årgång, men klart var att den var rejält gammal och sliten. En ren ära att ha haft filmen i mitt maskinrum med tanke på hur fantastisk den filmen är. Underbart.

Jag har räknat ut att jag måste ha laddat film långt över 10000 gånger på dessa år, fördelat på 528 visade filmer. Nice!

2 kommentarer:

Ekorren sa...

Själv är jag nog uppe i 9 år nu.
Har många små ofarliga historier om saker osm hänt. Men de 2 värsta är en gång när det va ca:15 min kvar av Götakanal 2 så gick en rem av i makinen, så den kunde inte driva filmen fram. Så det va lite surt, som tur va va det högst 20 pers. men lite surt när de nästan sett hela och det är lite kvar. Nästan exakt samma sak hände under en "Att göra en pudel" fast då uppkom detta härliga trassel http://www.ekorren.de/stuff/trassel.jpg

Alexander sa...

Grattis på tioårsdagen, hoppas du mår bättre nu. :)