söndag, november 11, 2007

Busiga formatändringar

Då har jag visat färdigt Var är Bus-Alfons? för den här gången då. Lustig liten film. Inte för bildformatet, vilket ju är 1.37:1, numera är det ju inte några problem.

Nej, det lustiga var att det den här gången var olika ljudformat på de olika kortfilmerna i samlingen. Den första filmen var från 1994 och i stereo, vilket gick att köra i Dolby A utan problem. Men resten av dem var från 1979-80 och i mono. Så det blev ju till att vakta som en hök och byta från format 04 till 01 i skarven mellan den första och andra kortfilmen, samt dra upp volymen något.

Och för att toppa det hela så hade jag lagt på trailern för Lilla spöket Laban - Spökdags först. Men Laban är i vidfilm 1.78:1. Och allt kördes med optik för 1.37:1, med dukmask som jag inte kan dra in längre än till just 1.78:1 Svårt att förklara i ord för er som eventuellt inte förstår det här med bildformat, men tänk er en Widescreen TV: ta därefter en film i Widescreen men som inte är anamorfisk utan har svarta kanter ovan och under bilden. Kör den sen på er TV i 4:3-läget, vad händer? Jo en bild mitt på skärmen med bara ett hav svärta runt om. Just så såg det ut på min duk under den Laban-trailern.

Det är inte lätt alltid, att hålla reda på allt vad ljud och bild heter.

2 kommentarer:

lm sa...

Är inte laban-trailern i 1:1.85 som de flesta andra trailers?

Kristoffer Strömblad sa...

Nu har jag skickat tillbaka trailern så jag kan inte kolla, men jovisst kan den ha varit i 1.85:1. Filmen ligger nog också närmare 1.85:1 än 1.78:1, upptäckte en liten kant ovan i bilden sist jag körde den.

Ja, det är inte lätt att hålla reda på alla dessa format ibland.