fredag, november 16, 2007

ARF 07, dag 3+4

Onsdag och torsdag ängnades åt att enbart köra American History X. På området är det en klassiker och rullar så gott som varje år ARF kör, och väldigt ofta som vanlig skolfilm. Men räkna med att den får konkurrens nästa gång med This is England, var så säkra.

Annars har dagarna varit väldigt enformiga. Dag 3 gick felfritt, fick tyvärr inte tid att äta lunch, första omgången var slut 11:50 och nästa skulle börja 12:30. Så varken jag eller den stackars projektorn fick inte mycket vila. Kanske var det därför som den inte kunde tända lampa 2 dagen efter. Så den sista filmvisningen gick med reducerad ljusstyrka.

En typisk ARF-dag har varit att anlända till bion 9:00. Starta projektorn, starta ljudanläggningen och dvdspelaren. När menyn väl behagar dyka upp på duken så är det dags att fixa alla inställningar, språk/text etc. Slutligen sätta den att vänta i huvudmenyn med markören på "Play Movie", typ. Stänga för ljuset i projektorn och stänga ridån, samt sätta ljudet på rätt volym och tysta det därefter med mute. Därefter släppa in eleverna och vänta på att allt kan börja. Vilket innebär att jag öppnar ridån, väntar ett par sekunder, trycker på Enter på dvdspelarens fjärrkontroll, slår på ljuset i projektorn och snabbt gå till ljudprocessorn och slå på ljudet igen. Samt upprepa proceduren nästa föreställning.

Det roligaste av allt sådana hära dagar är att lyssna på och ge sig in i diskussioner om filmerna som visas. Flera av arrangörerna jobbar redan med film, andra kommer från Kultur och Skolnämden här i stan och är rejält insatta i ämnet. Och att satsningen går hem står klart.

Men oj vad trött jag blev varje dag. Det blev att sova lite när jag kom hem varje eftermiddag. Vilket jag normalt sett avskyr, hatar att vakna när det åter blivit mörkt ute och veta att jag har kvällen kvar innan jag ska sova "på riktigt". Dessutom har schemat kört till sig så jag fått skjuta upp ett fotouppdrag jag annars skulle gjort imorgon lördag t.ex. Det är verkligen full rulle just nu.

Summa intag dag 3+4: 5 energidrycker, 3 koppar bryggkaffe, 3 filmer (digitalt), 1 film (35mm), 1 dvdfilm hemma.

Inga kommentarer: