onsdag, januari 17, 2007

Effektiv marknadsföring

Det kom ett stort, platt paket från 20th Century Fox i samband med premiären av Eragon. I det fanns tre halvstora standees - reklamskyltar i kartong - för Natt på museet. Eftersom en trailer för sagda film låg taggad på Eragon så var det naturligt att sätta ut en av dessa standees i foajén. Vid tidpunkten hade vi dock inget besked på om filmen skulle ha premiär även hos oss.

Det beskedet kom för bara några dagar sedan. Så då tog jag ett av de två kvarvarande skyltarna, tryckte upp små hål i ovansidan och hängde upp den snyggt i ett av skyltfönstren, och placerade ut tre spotlights på golvet framför. Så gjorde vi nämligen när vi fick en ganska stor banner för Da Vincikoden och med lampornas hjälp syns reklamen långt ut på gatan.

Och beviset på att affischbilden för Natt på museet, samt placering av skylten och ljussättningen av densamma, fungerar kom inom 20 minuter från det att skylten var ditsatt. Då kom det kunder in som ville förhandsboka biljetter till filmen.

Inga kommentarer: