lördag, mars 15, 2014

Det började med en trailer...

Det började med en trailer. Jag var på besök på Kino i Lund för att hämta en film, och råkade se en trailer i salong 2 för Dagarnas skum. Nu råkade det sig inte bättre än att jag själv fick filmen att visa en tid efter det, och med det körde jag trailern nästan dagligen framför andra filmer.


Och något klickade med låten som spelas i majoriteten av trailern. Vad var det här för underbar musik? Lite efterforskningar senare och svaret var givet...


"I Love You" av Woodkid.

I'm in heaven! Så underbart bra. Och det kunde ju sluta där, med att man letade upp alla EP och album som släppts. Vilket var några EPs och ett album. Men i letandet hittade jag även en liveinspelning från Lyon sommaren 2013. Och även om det var en lite iffy inspelning så var det så underbart att se låtarna live med orkester. Otrolig publikkontakt och musik som verkligen resonerade i mig.

Så det stod snabbt klart att den här artisten måste jag se live. Men uppenbarligen är han helt okänd i Sverige... dock inte Tyskland. En spelning dök fort upp i Hamburg.


Så dryga månaden senare satt jag där på tåget mot Hamburg. Allt var bokat och klart; resa, hotell, konsertbiljett och det som skulle visa sig vara den absolut bästa konserten jag någonsin upplevt live. Där precis allt funkade, där jag fullständigt sket i fulla, skräniga tjejer på raden bakom som spillde öl på mig (det var ju bara att byta plats och fortsätta njuta). Där precis allt var så mitt i prick att ja, det golvar allt jag sett live tidigare; Lady Gaga, NKOTBSB, Leonard Cohen, Aimee Mann, Mark Knopfler (x2) och så vidare. Woodkid: The Golden Age Tour 2014 Germany var fullständigt enastående. På alla sätt och vis.


Och tänka sig att allt detta tack vare en simpel trailer. (som jag dessutom aldrig kommer att ta bort från servern som tack för upptäckten).

Inga kommentarer: