onsdag, november 23, 2011

När man talar om trollen...

Fick frågan idag av vår nya maskinistlärling om projektorerna är ömtåliga av något slag. Mitt svar är ju att nej, de håller för det mesta och förutom vissa detaljer som man inte ska peta på med för stor kraft så håller de.

Jag nämde också att de senaste stora problemet jag haft med projektor 1 var en fjäder som belastar mothållarvalsen mot framkastarhjulet, dvs. den viktigaste lilla valsen i hela projektorn. Och den hade vid ett tillfälle helt sonika bara hoppat av... Och jag visade vilken vals vi nu pratar om.

Tror ni inte att fanskapet hoppar av där och då! Igen! Efter att ha suttit kvar i 4 år sedan sist det hände! Fjäderjävel!

Finn ett fel... ett stort ett!
Så det var bara att dra av hela skiten och då kunde man lika gärna putsa och olja upp det som behövde smörjas. För den var lite trög vill jag erkänna.

Så, hur fan var det nu man satte ihop detta pusslet?

 Men det var bara att titta på valsen under och sista anhalten var att titta på projektor 2 innan man tryckte tillbaka allt på försök ett. Splendid! Till saken hör att salong 1 stod stilla idag eftersom det var teater där, så det var inte panik om vi säger så.

Färdig!

Inga kommentarer: