onsdag, oktober 28, 2009

Soundcheck

Det är irriterande att upptäcka att DTS-ljudet är defekt på en så stor högprofilfilm som This Is It!. Hackande till och från vilket är synd, för annars lät det mycket bra.

Men eftersom DTS annars fungerar felfritt på Upp misstänker jag att det är själva tidskoden på filmen som är kass, eftersom att tvinga över ljudet i SR-D går bra tills att DTS tappar synken och återställer sig själv därefter. Fick ta ut DTS-skivorna och slå av dts-lådan, då först kunde hela filmen rulla klart med Dolby Digital istället.

Volymen? Är i valet och kvalet mellan 6,0 eller 6,5 faktiskt. Får se hur ljudet upplevs när salongen är fylld på premiären. Känslan av en konsert finns där i alla fall, och vår ljudanläggning får sig en trevlig liten work-out på kuppen. Trevligt.

5 kommentarer:

Analog-hataren sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kristoffer Strömblad sa...

Till dig som tog bort din kommentar: Jag lät DTS rulla åtminstone 15 minuter innan jag helt tog ut skivorna och slog av dts-processorn. Så tekniskt sett har jag bara provat akt 1 med DTS. Men eftersom det lät så tråkigt när den väl hackade så valde jag att köra resten på SR-D. Samt alla kommande visningar vi gör ska vara med SR-D.

Volymen har jag spikat till 6,3 förresten.

Analog-hataren sa...

Hej,
Måste ha tagit bort det av misstag. Har nu kört hela MJ och det verkar som om det inte var så farligt ändå. Akt 1 och 2 gick ur 2-3 gånger, och sedan har jag inte sett att den slagit av igen. Jävla tur, för jag har inget bra analoglju som backup.

Vänliga hälsningar Max

Kristoffer Strömblad sa...

Ok, ja i mitt fall så hoppade DTS ur och sedan gick tillbaka in ca. 9-10 gånger på den tiden jag lät DTS köra. Så i mitt fall verkar det vara en sämre kopia än din.

Jag har ju turen att ha SR-D som backup ifall DTS lägger av.

Unknown sa...

Körde DTS en akt sen slog jag på "backupen", SDDS. Otroligt att SDDS fortfarande spöar skiten ur DTS och SR-D trots åldern på systemet. Man tycker ju att DTS borde komma ifatt någon gång. Men inte ens den nya XD-20:an är i närheten av den ljudbild som SDDS målar upp. Och att SDDS faktiskt låter subben gå högre vilket ger en grym kick i baskaggar och feta basslingor.