söndag, oktober 11, 2009

Kyparn, kan jag få lite ljus på tallriken, tack.

Nu när två salonger gör att maskinrummet nästan alltid hålls släckt blir det lite svårt att se vad man gör där på understa tallriken längst in i hörnet.

Med gamla hederliga non-rewinder som inte har nymodigheter som vissa modernare modeller så heter lösningen Clas Ohlson. Och simsalabim har man LED-ljus som snyggt monteras undertill på armen av ovanförliggande tallrik. Så har jag på båda mina stolpar. Ett lätt tryck på ljuset och de tänds, och ett tryck till och de är släckta. Modellen heter Dot-It från Osram.

Så nu ser man vad gör när man ska dra ett par meter grön- och rutsladd genom den där lilla spindeln ett par gånger om dagen. Jag är definitivt inte den första att fixa ljus på egen hand på det här sättet, men jag tycker det är fiffigt till tusen.

Då kan man åstadkomma sådana här snygga bilder också...

45 sekunders exponeringstid på Whatever Works. Mysigt.

Samt att LED-ljuset ovanför mittentallriken på ettans non-rewind, där jag spolar ner all film, hjälper till att lysa upp kakan så jag lättare ser märkena mellan varje akt. Där inne på tallriken har takbelysningen ändå svårt att lysa upp nämligen.

Inga kommentarer: