måndag, juni 08, 2009

Haver-i, haver-a...

Det har varit en sån dag idag. Igår var trots allt roligare, jobb från 12:15 till 22:30. Idag likadant, men jag fick rösta iväg och rösta först också.

Men när man väl är på plats och kör igång första filmen så kommer frågan direkt, vad fan är det jag hör? Jojomensan, nivåerna för projektor ett var helt åt helvete. Ljudet var lågt, och kraftigt övertag för vänster front. Men sista filmen igår lät ju perfekt. Så det var bara att dra upp volymen för att kompensera för dialogen i centern och hoppas på det bästa. Till råga på allt var det en film som behöver bra ljud, Hannah Montana: The Movie, på engelska dessutom, och som musikfilm så behöver det ju vara lite tryck och finlir i salongen. Men icke.

I den lilla, lilla pausen mellan föreställningarna så gick jag loss på ljudläsaren och se om det var Dolbynivåerna som var fel. Och tack och lov så var det just det som var felet. Man börjar ju undra vad som händer när nivåerna kan bli så fel från en dag till en annan.

När man startar upp sitt maskinrum för dagen bör man ju kontrollera att man har ljud, men uppenbarligen är mitt system så trött och slitet att en A- och B-chain kalibrering är det enda som biter... (och ja just det, släng in en komplett EQ-justering också).

Och så kom vi till akt 5 av Änglar och demoner. Uppenbarligen är spännband slut i lager för det har gått en vecka sedan jag beställde en uppsättning av dessa och de har ännu inte dykt upp. Så där stod jag med en bild som inte ville ligga still, och jag satt med fingrarna i filmbanan i runda slängar en halvtimme för att hålla bilden under kontroll. Men knappt det hjälte kände jag.

Slutligen så såg rad 15 ut så här när jag gick hem...

Man undrar om de gör likadant hemma?

Imorgon kommer byggarna tillbaka för att återuppta ombyggnationen som stått still i två veckor (don't ask!).

2 kommentarer:

Unknown sa...

När kommer ni få digitalt ljud? Om ni får det... För det löser ju en hel del problem. /mvh Jeppe

Kristoffer Strömblad sa...

Digitalljud kommer mer eller mindre så fort non-rewinden blir installerad. Det blir SR-D, givetvis. Jag har även frågat efter DTS men det lär ju bli en senare fråga i vilket fall som helst.

Kommer bli lite rörigt, för den ljudläsare som måste bytas är den som sitter på projektorn som ska bli projektor för salong 2, men det är salong 1 som ska digitalljudet. Så ettans läsare måste flytta till tvåan så ettan kan få ny (vi ska ha en s.k. basement-reader, och inte en penthouse-reader).