söndag, maj 25, 2008

Dagens citat - komplex?

Oj, va liten biograf. Fan va' liten den är...

Hört av kund som steg in i salongen till dagens matinée av Indiana Jones och kristalldödskallens rike.

Nåja, så jäkla liten är den inte, med sina 201 platser är den så vitt jag förstår skånes tionde största salong till antalet platser. Har inte hittat definitiva uppgifter på detta faktum dock. Men det är klart, den kan inte mäta sig med Royal, Malmö eller Imperial, Köpenhamn.

Dock har den varit större, med 386 platser från 1937 till 1996, och är den sista kvarvarande biosalongen i Trelleborg.

3 kommentarer:

Ekorren sa...

Vi har samma "problem" ibland. Har ni bara 200platser?

Vad dem inte förstår är att man offrat lika många stolar för att få bra med benutrymme och komfort.

Men men, alla kan inte vara lika duktiga somm vi biografmaskinister. Vi är ju världens framtiden ;)

lm sa...

Har din indy-kopia också ett pajjat SRD-spår + inlagda "plumpar" i det analoga ljudspåret på akt 5?

På kopian jag studerade, börjar eländet ca 13 minuter och 55 sekunder in i femte akten, vilken är ungefär 90 minuter och 16 sekunder från filmens start.

Se även den här tråden på f-t: http://www.film-tech.com/ubb/f1/t009305.html Ibland är det lite problem med djuplänkning. Tråden heter "Audio CAP on Indy" i "Film Handler's Forum")

Det är olika bud huruvida det här påverkar ljudet då man kör i DTS. Men kör man i SRD gör det det garanterat. Jag har sett/hört det med egna ögon.

Kristoffer Strömblad sa...

Ja, tyvärr har jag nu konstaterat att min kopia också har förstört SR-D och SDDS-spår, och ett par plumpar på det analoga ljudspåret i akt 5.

Nu kör jag hela filmen i SR och det påverkar faktiskt inte ljudet nämnvärt. Jag kan faktiskt inte höra när plumparna rullar förbi.

Däremot är det ju självklart att man hör skiten när systemet går från digitalt till analogt och tillbaka igen.

Egentligen borde man klippa bort biten med förstört digitalljud, för det är ju de facto defekt...