tisdag, maj 22, 2007

Triangelfilm i konkurs

Enligt pressen (Sydsvenskan / DN) och en annan bloggpost så begär Triangelfilm sig i konkurs. Vilket ju är ytterst tråkigt, men inte helt förvånande även om jag personligen blev tagen på sängen av beskedet, i och med Astorias rekonstruktion räknade jag inte med det här.

Innan resten av filmbesökarsverige börjar gnälla alltför högt om hur SF bara kör "mainstream" och allt där kommer från Hollywood; tänk efter och svara ärligt: när såg du sist en så kallad "kvalitétsfilm" och då helst en som Triangelfilm importerat, alternativt sett den på någon av deras biografer?

Smalfilm drar inte speciellt mycket besökare. För att ge lite siffror så tittade jag i statistiken för min bio. Från årskiftet har jag kört tio filmer under ett Studio-koncept där syftet varit att visa just lite smalare film med lägre pris. Dessa visningarna uppgick till ungefär 9,4% av alla föreställningarna, men drog ändå bara 2,5% av besökarna för samma period, eller 7,4 personer i snitt per föreställning om man nu vill räkna så. Som jag tidigare rapporterat drog en av dem bara en enda besökare och den filmen var egentligen inte speciellt smal heller.

Bor du på en ort som har en biograf som valt att satsa på smalfilm vid sidan av (eller tillsammans med) de större Hollywood-filmerna, så gå så ofta du kan. Räkna inte med att andra gör det i ditt ställe. Annars kan du tyvärr inte komma och gnälla när visningarna eventuellt upphör p.g.a. svikande intresse. Kom ihåg det.

Vad som återstår i den här affären är att se vad som händer med den kommande repetoaren från Triangelfilm, som t.ex. Terry Gilliams Tideland. Själv hoppas jag att de kommer hit på något sätt ändå, som t.ex. via en annan distributör.

3 kommentarer:

Tommy Liikamaa sa...

Triangelfilm, var inte de inblandade i att få upp Miyazakis Howl's Moving Castle på bio eller har jag fel?

Kristoffer Strömblad sa...

Jodå, om jag inte minns fel så äger de rättigheterna till alla Miyazakis filmer.

Återstår att se vad som händer med dessa rättigheter nu. Det var ju sagt att de skulle släppa en film om året till bio, nu senast med Min granne Totoro.

Carado sa...

Hejsan, jag har hittat din blogg och läst den med intresse. Tycker att den är så bra.. ben visar verkligen hur maskinistens så vardasbestyr kan se ut.

Det är idag en sorgens dag här i Stockholm, nu när de stänger "min" biograf. Den "riktiga" Astoriabiografen. (den på Nybrogatan) Jag har haft mina bästa stunder som maskinist där, och nu är den eran över :-( den skall vara tömd nästa vecka, och det blir säkert någon galleria eller sått...som om vi i Stockholm skulle behöva yttligare en....

Hälsningar från Carina biografmaskinist