måndag, maj 21, 2007

Ett välbekant dilemma

Usch... känner mig så kluven just nu. Spider-man 3 sjunger på sista versen (eller tredje spelveckan om man så vill). Om två dagar kommer nästa förväntade braksuccé Pirates of the Caribbean: Vid världens ände.

Men jag har ärligt talat inte sett spiderman filmen än. Å ena sidan har jag ju sett både ettan och tvåan på bio, och varför bryta en fin tradition. Å andra sidan är jag så trött på den nu, jag har sett teasern och trailern 10434 gånger (känns det som) och jag har kört filmen rätt många gånger, vilket gjort att jag sett vissa nyckebitar, om och om igen. Jag vet t.ex. exakt hur den börjar och slutar.

Därför känns det tyvärr som det kan kvitta om jag ser den eller inte. Filmvåren fick sig ändå en fin avslutning med Notes on a Scandal och imponerande Den nya världen.

Den här problematiken infinner sig oftare än vad man kan tro. Antingen ska jag se filmen så fort som möjligt, eller så tappar jag väldigt lätt intresset för den just eftersom jag får se för mycket av den.

Det förekommer undantag, men de är få. Titanic och Pearl Harbor var båda filmer jag älskade att köra, föreställning efter föreställning. Fråga mig inte varför de stod ut från mängden, men det gjorde de. Jag kan bara hoppas att kommande filmsommar innehåller minst en film till av den kalibern.

Inga kommentarer: